Geen producten in de winkelwagen.
Hoe schrijf ik een goede productomschrijving?
Hoe schrijf ik een goede productomschrijving?
Productomschrijvingen zijn de belangrijkste teksten op een webshop, maar ze worden vaak verwaarloosd. Aantrekkelijke, SEO-vriendelijke productomschrijvingen schrijven is voor veel webwinkeliers namelijk niet zo voor de hand liggend. Je kan het copywriten natuurlijk uitbesteden en overlaten aan professionals, maar als je honderden producten hebt, wordt dat al snel een dure grap. Hoe schrijf je dan zelf een goede productomschrijving? En waarom zijn ze zo belangrijk?
Over het belang van goede productteksten kunnen we kort zijn: een goede productomschrijving helpt jou verkopen. Passief en al. Want eens je tekst op punt staat, doen de zoekmachines de rest. Een goede productomschrijving verbetert namelijk je positie in zoekmachines en zo gaan mogelijke klanten jou en je product vinden.
Het komt neer op twee dingen: rekening houden met SEO en aantrekkelijke copy.
En hoe doe ik dat dan precies?
Om je teksten SEO-vriendelijk te maken, moet je een zoekwoordenonderzoek doen. Concreet betekent dit dat je jezelf moet afvragen welke woorden, zinnen en vragen je potentiële klant zoal kan gebruiken om jouw producten te vinden. Jouw productteksten moeten duidelijk maken dat jouw product een probleem van de klant oplost.
Ga even brainstormen met jezelf en gebruik deze info om een zoekwoordenonderzoek te doen via een tool zoals Google Keyword Planner, Ubersuggest of Answer the Public. De data die je hier uit haalt, gebruik je in jouw productteksten. Gebruik per producttekst tot drie zoekwoorden.
De copy maak je zo aantrekkelijk mogelijk voor je doelgroep. Schrijf jouw tekst dus actief en zeker in de jou- of u-vorm, afhankelijk van wat je verder op jouw site gebruikt. Op deze manier spreek je jouw potentiële klant aan. Hiermee speel je in op gevoelens en is het makkelijker om te overtuigen dat jouw product waardevol is.
Belangrijk bij het schrijven is dat je afwisselt en elke omschrijving uniek probeert te maken. Zoekmachines houden namelijk niet van duplicate content en gaan deze niet indexeren.
Schrijftip
We hebben nog een handige tip voor je om in een goeie schrijfflow te komen: Stel je voor dat je een winkel hebt (wat misschien al het geval is) en een potentiële klant jou iets vraagt over je product. Wat vertel je dan aan de klant om deze te proberen overtuigen dat jouw product hetgeen is dat ze zoeken? Je gaat dan waarschijnlijk niet zeggen dat de mok die ze vasthebben een hoogte van 12 centimeter heeft, maar dat de leuke luiaardprint elke ochtend een glimlach op hun gezicht zal toveren. Je verkoopt niet gewoon een product, je verkoopt voordelen. Zoek per product de waarom.
Enkele concrete voorbeelden:
• Tuinslang
Niet: Lengte: 30 meter.
Wel: Deze stevige tuinslang komt op een handige haspel. Met zijn 30 meter lengte was je moeiteloos jouw auto of terras.
• Koffiemok
Niet: Inhoud: 45 milliliter.
Wel: Zoek je een koffiemok waar al de koffie die jij ‘s ochtends nodig hebt in kan? Deze mok heeft niet alleen een grappige print, maar ook dankzij zijn inhoud van 450 milliliter krijg je gegarandeerd de boost die jij nodig hebt om helemaal wakker te worden.
Eventuele overige specificaties (zoals lengte, hoogte, gewicht…) lijst je na jouw productomschrijving op als je ze niet in jouw tekst verwerkt krijgt.
Kanttekening
Probeer je productteksten dus niet te verwaarlozen, zeker nu je weet hoe belangrijk ze zijn.
Een relatief unieke omschrijving geven aan elk product is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan wanneer je bijvoorbeeld 100 paar verschillende oorbellen in je webwinkel aanbiedt. Probeer je dan vooral te focussen op het ene ding dat belangrijker is dan een goede productomschrijving: goede productfoto’s.
Author
-
Leigh heeft al meer dan 10 jaar ervaring achter de kiezen als zelfstandige in de freelance- en webshopwereld. Ze kent als geen ander alle aandachtspunten, pijnpunten en andere punten van eenmanszaken tot kleine bedrijven, met focus op webshops.
Bekijk Berichten
0 Reacties