RegelgevingHeb jij al een recensiebeleid?
Sinds 28 mei 2022 moet je verplicht een recensiebeleid op je website hebben

Heb jij al een recensiebeleid?

Heb jij al een recensiebeleid?

Je weet dat je een privacyverklaring en cookiebeleid nodig hebt op je website, maar wist je al dat je sinds 28 mei ook verplicht bent een recensiebeleid te hebben? Of toch als je gebruik maakt van recensies op je website.

Recensies, testimonials, reviews, klantervaringen… Zet jij ze al in voor jouw marketing? Als het antwoord hier nee is, begin je daar maar beter meteen mee. Reviews zijn namelijk een heel belangrijke (en in bepaalde gevallen misschien wel de belangrijkste) factor om een potentiële klant over de streep te trekken. Recensies zijn een vorm van social proof en vergroten het vertrouwen in jouw bedrijf.

Meer dan 90% van online shoppers laat zich beïnvloeden door reviews. Je gebruikt ze waarschijnlijk zelf wanneer je een restaurant reserveert of een product bestelt bij Bol. Maar gegarandeerd ook als je op zoek gaat naar een dienst. Dus, hop met de geit en ga ermee aan de slag.

Maak je wel al gebruik van reviews? Perfect! Maar heb je dan al een recensiebeleid toegevoegd op je website?

Wasdanuweer?

Sinds 28 mei is de wet omtrent oneerlijke handelspraktijken uitgebreid en zijn er nieuwe Europese regels van kracht inzake het gebruik van reviews. De Europese Commissie wil daarmee onbetrouwbare en nepreviews aan banden leggen. Kort door de bocht moet je sindsdien dus een recensiebeleid op je website plaatsen.

In je recensiebeleid omschrijf je onder andere duidelijk op welke manier je reviews verzamelt en vooral hoe je controleert dat het om echte reviews gaat. De reviews moeten namelijk van je bestaande klanten komen. Klinkt logisch, maar in de praktijk worden heel wat nepreviews geschreven.

Het is voorlopig nog niet helemaal duidelijk wat de gevolgen zijn als je geen recensiebeleid op je website hebt staan. Maar zoals bij elke wetgeving, kan je beter de regels volgen om boetes te vermijden.

Voorbeeld

Een recensiebeleid kan je zo bondig of uitgebreid maken als je zelf wilt. Het recensiebeleid van Samen Ondernemen bestaat uit slechts vijf zinnen, maar bedekt wel de volledige lading. Ga er gerust spieken voor inspiratie voor je eigen recensiebeleid.

Auteur

  • Leigh heeft al meer dan 10 jaar ervaring achter de kiezen als zelfstandige in de freelance- en webshopwereld. Ze kent als geen ander alle aandachtspunten, pijnpunten en andere punten van eenmanszaken tot kleine bedrijven, met focus op webshops.

Plaats een reactie

top