NetwerkenDe perfecte elevator pitch om te gaan netwerken
De perfecte elevator pitch voor een netwerk evenement

De perfecte elevator pitch om te gaan netwerken

De perfecte elevator pitch om te gaan netwerken

Op dinsdag 25 oktober staat de tweede editie van Samen Netwerken op de planning. Bij netwerken hoort natuurlijk altijd jezelf een beetje verkopen. Voor sommigen is dit een tweede natuur, maar de meeste mensen verkopen zichzelf helemaal niet zo graag. Wij hier bij Samen Ondernemen ook niet hoor. Maar een goede voorbereiding is wel goud waard, en daarom gaan we samen de perfecte elevator pitch voor een netwerkevenement voorbereiden.

Wat is een elevator pitch?

Stel je voor dat je in de lift staat met een potentiële klant of investeerder. De tijd dat de lift erover doet om je naar de juiste verdieping te brengen, is de tijd die jij krijgt om de andere persoon te overtuigen van de waarde van je bedrijf, product, idee…

Kortom, het is een korte maar krachtige professionele presentatie van zo’n dertig seconden.

Waarom is het belangrijk om je elevator pitch voor te bereiden?

Je elevator pitch klaar én geoefend hebben, betekent dat je te allen tijde kan vertellen over je bedrijf zonder de belangrijke dingen te vergeten.

Het zorgt ervoor dat je geen zenuwen meer hebt als iemand vraagt “En, wat doe jij?”. Je moet niet meer zoeken naar de juiste woorden, want die heb je al.

Door ze in te oefenen zorg je er ook voor dat je jouw pitch op een natuurlijke manier kan overbrengen. En niet zoals je die verplichte presentaties in het middelbaar altijd aframmelde van je blad papier.

In vier stappen naar de perfecte elevator pitch

1) Schrijf alles op dat je wil vertellen in je pitch

De eerste stap is beginnen met alles op te schrijven dat je denkt in je pitch nodig te hebben. Wie ben je? Wat doe je? Wat drijft je? Alsof Paul Jambers himself een reportage over je maakt.

Doe alsof je jezelf gaat interviewen. Enkele vragen die je in je pitch kan beantwoorden, zijn:
• Korte introductie: Wie ben je? Wat doe je?
• Waarom ben je begonnen met je zaak, product, dienst,…? Waar komt je idee vandaan?
• Welk probleem los je ermee op?
• Wat is je passie en hoe vertaalt dit zich naar je zaak?
• Wat is je visie en je missie?

Gebruik storytelling

Denk eens na of je storytelling kan integreren in je pitch door een leuke anekdote of een specifiek voorbeeld erin te verwerken. Op deze manier wordt je pitch memorabel. Probeer altijd af te sluiten met iets waar de ander op kan inpikken. Door zo’n call to action (CTA) wordt je pitch een gesprek in plaats van een monoloog.

2) Kort je pitch in

Nu je jouw eigen Jambers-reportage hebt, gaan we inkorten. Want schrijven, ah ja, da’s schrappen.

Een mooie maatstaf voor een elevator pitch is om tussen de 50 en 100 woorden te gebruiken. Dat zijn rond de zeven zinnen. Het is net voldoende om de belangrijkste dingen te zeggen en geïnteresseerden nieuwsgierig te maken naar meer.

Gebruik actieve taal en herschrijf zinnen die te lang zijn en waar overbodige informatie in staat. Je moet je pitch misschien wel tien keer herlezen en herstructureren voor je tevreden bent, maar het helpt je enorm vooruit om hier nu even tijd in te steken.

3) Repeteer je pitch

Heb je ooit The Sims gespeeld? Als Sim verbeter je je Charisma door voor de spiegel met jezelf te praten. Wel, doe dit ook met je pitch. Ga je pitch niet zomaar memoriseren, maar repeteer deze onder de douche, in de auto, in de lift…

Door je pitch hardop te oefenen en jezelf te horen vertellen, kan je jouw platte neergeschreven zinnen omvormen naar zinnen die voor jou natuurlijk aanvoelen qua uitspraak, zegswijze en lichaamstaal.

Het is hierbij geen slecht idee om je pitch op te nemen en te herbeluisteren om nog verder te finetunen. Zoals Samson en Gert zeggen: repeteren, repeteren, wie zijn best doet zal het leren.

4) Vraag feedback aan anderen

Eens je pitch goed in je hoofd zit, zoek je een paar slachtoffers uit om feedback te geven. Familieleden, vrienden, collega’s… Kies een paar mensen met verschillende achtergronden en banden met jou.

Gebruik hun feedback, maar staar je er zeker niet blind op. Het blijft jouw product of dienst en jij weet daar nog altijd alles het beste over.

Elevator pitch voorbeelden

Natuurlijk kunnen we je alle theorie in de wereld geven, maar zonder specifieke voorbeelden blijft dat allemaal nogal vaag. We schreven een paar elevator pitches uit om jou te inspireren voor je eigen pitch:

Elevator pitch voor een verzekeringsmakelaar

Ik ben onafhankelijk verzekeringsmakelaar. Kortom betekent dit dat ik offertes van verschillende verzekeraars vergelijk en zoek naar de beste oplossing op maat van mijn klant.

Gezien veel mensen en bedrijven niet zo goed op de hoogte zijn van hun verzekeringen, kunnen ze dankzij mij meestal wel wat centen besparen.

Ze kunnen ook rechtstreeks beroep doen op mij als er een probleem is. Ik ben zo goed als altijd bereikbaar, waardoor ze veel sneller geholpen worden dan als ze bijvoorbeeld via de bank verzekeren waar ze natuurlijk vasthangen aan kantooruren.

Mogelijke CTA’s:
• Heb jij recent nog lang moeten wachten op bijstand voor een acuut probleem?
• Heb je rechtsbijstand voor je bedrijf?
• Ben je verzekerd met gewaarborgd inkomen?

Elevator pitch voor een cadeauwinkelier

Ik heb een cadeauwinkel en -webshop. Bij mij kan je altijd terecht voor een echt origineel cadeau. Ik denk graag mee met mijn klanten en focus me voor mijn aanbod voornamelijk op handgemaakt en gepersonaliseerd.

Gezien toch redelijk wat mensen moeite hebben met origineel uit de hoek te komen als het gaat over cadeaus, is iedereen altijd blij als ze mijn winkel en creativiteit ontdekken.

Ook voor originele relatiegeschenken van elk soort budget ben ik inzetbaar.

Mogelijke CTA’s:
• Geef jij graag cadeaus of kijk je telkens op tegen de nieuwe zoektocht naar een leuk cadeau?
• Wanneer heb je voor het laatst een cadeau voor iemand gekocht / relatiegeschenken uitgedeeld? Ik ben heel benieuwd naar wat de gelegenheid was en het cadeau! En dan vooral hoe origineel je hierbij uit de hoek bent gekomen.

Elevator pitch voor een administratief freelancer

Ik ben administratieve hulp voor kleine bedrijven. Concreet help ik bijvoorbeeld kleine zelfstandigen waar het budget er misschien niet is om iemand vast in dienst te nemen, maar waar ze wel verzuipen in de administratie. Voor deze bedrijven ben ik een redder in nood.

Er gaat altijd veel tijd verloren aan administratie, zoals de boekhouding voorbereiden, mails behandelen of offertes sturen. Werk dat perfect kan uitbesteed worden.

Dankzij mij en mijn passie voor administratie krijgen mijn klanten weer wat meer ademruimte om terug aan hun bedrijf te werken om dit verder te laten groeien.

Mogelijke CTA’s:
• Heb jij iemand in dienst specifiek voor administratie of doe je dit nog allemaal zelf?
• Weet je hoeveel tijd je wekelijks kwijt bent aan administratieve taken?

Elevator pitch voor een massagetherapeut

Ik ben masseuse en help mensen met mijn gouden handen. Ik kan echt opgaan in masseren en genieten van andere mensen te doen ontspannen.

Veel van mijn klanten zijn zelfstandigen die bijvoorbeeld hun nek en schouders bij mij laten komen los masseren. Hier kropt altijd veel spanning op en nadat ze bij mij geweest zijn, kunnen ze er weer een maand tegen.

Mogelijke CTA’s:
• Heb jij lichamelijke stresspunten?
• Laat je je regelmatig masseren (voor deze stresspunten)?

Eerste hulp bij een elevator pitch

Kom je er echt niet zelf uit? Dan kan je beroep doen op ons creatief brein om je te helpen met je pitch!

Samen maken we de perfecte elevator pitch voor jou om te gaan netwerken of voor een ander doeleinde naar keuze.

Auteur

  • Leigh heeft al meer dan 10 jaar ervaring achter de kiezen als zelfstandige in de freelance- en webshopwereld. Ze kent als geen ander alle aandachtspunten, pijnpunten en andere punten van eenmanszaken tot kleine bedrijven, met focus op webshops.

Plaats een reactie

top