Social mediaHoe schrijf ik de perfecte Instagram bio?
Hoe schrijf je de perfecte Instagram bio

Hoe schrijf ik de perfecte Instagram bio?

Hoe schrijf ik de perfecte Instagram bio?

Instagram is misschien niet je beste vriend, maar het is nog steeds een heel interessante piste voor jouw marketingstrategie. Je IG bio is de vitrine van jouw profiel. Hoe maak je deze zo aantrekkelijk mogelijk?

Het Instagram-algoritme kan heel wispelturig zijn, maar doorheen de jaren blijft er een constante: het houdt van de relaties tussen accounts en hun volgers. De beste manier om relaties op te bouwen en de juiste volgers (en dus potentiële klanten) aan te trekken, is een goeie eerste indruk maken. De beste manier om een goeie eerste indruk te maken, is de perfecte bio. Die perfecte bio maak je makkelijk aan de hand van ons 3-stappenplan:

Stap 1: Profielfoto

Voor e-commerce kan je gewoon je logo gebruiken. Zorg ervoor dat dit leesbaar blijft ongeacht hoe klein het afgebeeld wordt.

Een andere optie voor je e-commerce profielfoto is een duidelijke productfoto van een typisch product dat je verkoopt.

Als je een dienst aanbiedt, gebruik je best een profielfoto van jezelf, want uiteindelijk ben jij zelf je product. Kies een lichtrijke foto waarop je in de camera kijkt en lacht.

Stap 2: Tekst en uitleg

In de eerste zin van jouw bio leg je uit hoe jij je ideale klant helpt. Enkele voorbeelden:
• Tips, tricks en tools voor beginnende ondernemers.
• Biologische bakrecepten voor de gezondheidsbewuste zoetebek.
• Handgemaakte statement juwelen voor excentriekelingen.

In de tweede zin van jouw bio vertel je wat jouw uniek maakt. Haal hiervoor inspiratie uit jouw opleidingsachtergrond, gewonnen prijzen, aantal jaren ervaring, verwezenlijkingen… Bijvoorbeeld:
• Eerste Belgische Profit First Professional.
• Meer dan 2000 gerealiseerde websites.
• Gratis verzending in heel België.

In de laatste zin van jouw bio plaats je een specifieke call-to action (CTA) om duidelijk te maken waarom de lezer op jouw link in bio moet klikken. Wat is hun voordeel? Enkele voorbeelden:
• Download hier jouw gratis content plan.
• Krijg een gratis cadeau bij je eerste bestelling.
• Krijg 15% korting bij jouw volgende boeking.
Na deze CTA komt jouw link in bio.

Stap 3: Link in bio

Je link in bio is een belangrijk element om juist te zetten. Je zal er vaak naar verwijzen in jouw content, want je kan geen klikbare links zetten in je foto- en videobijschriften.

Je kan ook maar één link in bio plaatsen, dus is het interessant om een landingspagina te maken met links naar al je belangrijke en relevante content, zoals jouw website, de content waarnaar je in jouw CTA uit stap 2 verwijst, de landingspagina om in te schrijven op jouw nieuwsbrief…

Je kan hiervoor een aparte pagina maken op jouw website of je kan een specifiek ontworpen tool gebruiken, zoals Linktree of Linksome. Deze kan je ook ontwerpen naar jouw huisstijl.

Auteur

  • Leigh heeft al meer dan 10 jaar ervaring achter de kiezen als zelfstandige in de freelance- en webshopwereld. Ze kent als geen ander alle aandachtspunten, pijnpunten en andere punten van eenmanszaken tot kleine bedrijven, met focus op webshops.

Plaats een reactie

top