MindsetStop met korting geven

Stop met korting geven

Stop met korting geven

Geef jij geregeld korting op jouw producten of diensten? Gelieve daar dan mee te stoppen. Als je te vaak korting geeft, sta je onder andere de groei van jouw bedrijf in de weg.

Jij bepaalde jouw verkoopprijs (hopelijk) niet willekeurig. Je maakte een grondige prijsberekening en bepaalde op deze manier de ideale prijs voor jouw product of dienst. Een eerlijke en goede prijs die jij nodig hebt om een gezond bedrijf te hebben, echt winst te maken en te groeien.

Als jij vaak korting geeft, komt het over alsof jij niet 110% achter jouw producten en de bijhorende prijs staat. Je verliest je geloofwaardigheid en het lijkt alsof je de prijs die je vraagt zelf te hoog vindt. Ook zullen jouw klanten na verloop van tijd verwachten dat ze altijd korting kunnen krijgen.

Misschien ben je bang dat je niet genoeg zal verkopen als je geen korting geeft? Laat dat angstgevoel nu meteen los! Iets doen uit angst is nooit goed. 

Prijs is niet belangrijk

Focus je vanaf nu op waardevolle consumenten; dit zijn de (potentiële) klanten die de prijs van jouw product of dienst niet belangrijk vinden. Voor hen zijn service en kwaliteit doorslaggevend. Deze consumenten denken niet lang na over de prijs vooraleer ze al dan niet iets kopen. Leg altijd de nadruk op wat jij aanbiedt dat anders en beter is dan wat je concurrenten doen.

Ook merkbeleving speelt een rol. Denk maar aan dure merken, zoals Louis Vuitton en Rolex, waarvan de producten niet per se kwalitatiever zijn maar wel een pak duurder dan hun goedkopere tegenhangers. Zoek een paar zaken die jij kan doen om jouw merkbeleving naar een hoger niveau te tillen.

Als (kleine) startende business is prijsbepaling vaak een hekelpunt. Het is enorm belangrijk dat jij je prijzen altijd bepaalt op basis van je cijfers en feiten en niet op basis van marktonderzoek. Ga zeker niet vragen aan vrienden en familie wat ze voor iets zouden betalen, want dan krijg je 9 kansen op 10 een prijs te horen die veel te laag ligt. En stop ook met vriendenprijsjes te geven.

Wanneer wel korting geven

Je mag zeker wel eens een korting geven, om je waardevolle klanten in de bloemetjes te zetten bijvoorbeeld. Maar doe dit alleen als je het kunt verantwoorden. Enkele goede redenen zijn:
• Je viert het x-jarig bestaan van je bedrijf.
• Je krijgt er iets voor terug van je klant, zoals een nieuwsbrief-inschrijving of review.
• Je klant koopt aan voor een bepaald bedrag en krijgt hierdoor bijvoorbeeld gratis verzending of volumekorting.
• Je doet een stockverkoop, omdat je van je restvoorraad af moet. Er gaan misschien bepaalde producten vervallen of de nieuwe collectie periode komt eraan.
• Je klant is jarig.

Wees over het algemeen dus zuinig met korting geven en geef alleen korting als je een goede reden hebt. Geef deze reden voor korting ook altijd duidelijk mee met je klant. Je klant zal de korting dan zien als een cadeautje. Bij een eventuele volgende bestelling zullen ze zonder boe of ba de normale prijs betalen.

Een extra tip: als iemand nog eens tegen jou zegt dat je prijzen te duur zijn, zeg jij vanaf nu “Mijn prijzen zijn niet te duur, maar liggen gewoon buiten jouw budget”. En daarmee is de kous af.

Plaats een reactie

top